Rekrutacja Pracowników – przebieg, metody, wskazówki

 •  6 min read

Znaleźć dobrego pracownika to nie lada wyzwanie. Rekrutacja bywa czasochłonna i droga, a wynik tygodni starań nierzadko okazuje się mało satysfakcjonujący. Według badań wśród naszych klientów znalezienie dobrego pracownika jest drugim najpoważniejszym problemem przedsiębiorców, tuż za spóźnionymi kontrahentami.

Postanowiliśmy więc zebrać najważniejsze informacje o tym czym jest rekrutacja, jak się za nią zabrać i co zrobić, aby wybrać najlepszego z kandydatów na wolne stanowisko.

Co to jest rekrutacja?

Rekrutacja określa proces pozyskiwania pracowników na wolne stanowiska w firmie. Dzięki procesowi rekrutacji (lub kto woli naboru albo selekcji) pracodawca jest w stanie wyłonić najbardziej pasującego kandydata na stanowisko w swojej firmie. Rekrutacja nie tylko pozwala na znalezienie potencjalnych pracowników, ale także na wyselekcjonowanie tych, którzy najlepiej spełniają wymagania do pracy i najbardziej wpasowują się w istniejący zespół pracowników.

Proces rekrutacji składa się z kilku etapów. Na początku trzeba zdecydować się w jaki sposób szukać pracownika. Czy potrzebna nam rekrutacja zewnętrzna, czy mamy już pracowników, których warto przeszkolić na inne stanowisko? Czy zaangażować rekrutera, czy nadać ogłoszenie i czekać na odzew? Jeśli nadać ogłoszenie, to gdzie i kiedy? Jak je w ogóle napisać, żeby zainteresować odpowiednich kandydatów?

Postaramy się odpowiedzieć na najważniejsze pytania, abyś mógł skutecznie rozpocząć poszukiwanie pracownika dla Twojej firmy.

Etap #1 – Jakie są metody rekrutacji?

Zanim w ogóle zaczniesz przygotowywać jakiekolwiek ogłoszenia, warto spojrzeć na różne metody rekrutacji. Najważniejsze rozbieżności istnieją między rekrutacją wewnętrzną a zewnętrzną a także między rekrutacją aktywną a pasywną.

Najczęstszą formą rekrutacji pracowników jest zewnętrzna rekrutacja aktywna. Jako pracodawca podejmujesz aktywne kroki w celu znalezienia nowego pracownika i robisz to za pomocą ogłoszenia, czyli szukasz pracownika z zewnątrz firmy, np. poprzez ogłoszenie na portalu społecznościowym.

W większych firmach nieco częściej jest stosowana rekrutacja wewnętrzna, czyli pozyskiwanie kandydatów spośród zatrudnionych już pracowników. Taki sposób szczególnie sprawdza się, gdy szukasz kogoś na stanowisko starszego specjalisty lub stanowisko kierownicze.

Znalazłeś kandydatów, co teraz? Dowiedz się o procesie selekcji w naszym specjalnym artykule na ten temat.

Etap #2 –  Gdzie szukać pracownika?

Aby kogoś znaleźć, należy najpierw wiedzieć, gdzie szukać. Dzisiejsi pracodawcy najczęściej szukają pracowników w internecie. Także popularna jest rekrutacja wewnętrzna, ale i osobiste polecenia.

Internet jest popularnym wyborem, jednak słowo “internet” oznacza niezliczone strony, portale i fora, na których można się ogłaszać i poszukiwać kandydatów. Dlatego zastanów się, kogo poszukujesz, zanim zdecydujesz się gdzie zamieścić swoje ogłoszenie.

Rekrutacja wewnętrzna zaś to dobry sposób na obsadzenie stanowiska kierowniczego w firmie. Zamiast szukać kogoś nowego jako kierownika, warto pomyśleć o awansie kogoś z własnego zespołu. Nikt nie zna reguł i procesów Twojej firmy tak dobrze jak ktoś, kto już długo w niej pracuje.

Warto także popytać wśród pracowników, czy nie znają kogoś, kto nadawałby się na wolne stanowisko. Twoi pracownicy będą wiedzieć, czy polecona osoba ma odpowiednie umiejętności i czy pasuje do kultury firmy.

Nie masz pomysłu na konkretne miejsce poszukiwań kandydatów? Najważniejsze informacje masz już w głowie! Pomyśl, kim jest człowiek, którego chciałbyś zatrudnić. Stwórz profil idealnego kandydata i zadaj sobie pytanie: gdzie taka osoba się porusza? Młodego specjalistę od marketingu prędzej znajdziesz w branżowej grupie na facebook’u a doświadoczonego stolarza może warto zaciekawić anonsem w lokalnej gazecie.

Dowiedz się więcej i znajdź konkretne miejsca, na których znajdziesz odpowiednich kandydatów na pracowników w naszym dedykowanym poście!

Etap #3 – Jak napisać ogłoszenie o pracę?

Gdy już zlokalizujesz swoich kandydatów, należy ich zachęcić do skontaktowania się z tobą. Czas napisać ogłoszenie! 

Nierzadko widzę “oferty” w mediach społecznościowych, które składają się z kilku słów: “Szukam pracownika, XY zł/h, szczegóły na priv.” Z jednej strony taki wpis może wzbudzić zaciekawienie. Jednak bardziej prawdopodobne jest to, że czytający odbierze taki post jako mało profesjonalny. Pomyśl szczerze, odpowiedziałbyś na coś takiego? Czy prędzej obawiałbyś się, że jaka forma oferty o pracę taka i praca, szybka, niepoukładana, mało profesjonalna, tania.

Nie podawanie szczegółów na temat miejsca zatrudnienia, wymaganych umiejętności lub doświadczenia poza tym dodaje tobie pracy. Ryzyko, że zgłoszą się kandydaci, którzy nie nadają się na dane stanowisko, jest w tym przypadku o wiele większa.

Zamiast napisanego na kolanie posta na portalu społecznościowym warto więc zainwestować trochę czasu w samą ofertę. Jeśli pracownik odnajdzie się w wymaganiach i zgłosi się do ciebie prawdopodobnie jest szczerze zainteresowany tym miejscem pracy. Zamiast wielu, ale za to niepasujących kandydatów, zgłosi się ich garść, która na pewno będzie bardziej zmotywowana i bardziej pasująca na stanowisko.

Sprawdź przykłady fajnych ogłoszeń w naszym artykule na ten temat!

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zarejestruj się