Jak napisać ogłoszenie o pracę?

Chcesz znaleźć pracownika, który znakomicie poradzi sobie z obowiązkami i świetnie odnajdzie się w zespole? Zacznij od przygotowania dobrego ogłoszenia o pracę! Dziś wyjaśnimy, jak to zrobić, aby przyciągnąć właściwych kandydatów. Podpowiemy również, jakich błędów unikać i przedstawimy kilka przykładów świetnych ogłoszeń.

Szukam już tak długo i nic, w odpowiedzi na swoje ogłoszenie dostaję dokumenty osób, które zupełnie nie pasują na to stanowisko, Nikt nie odpowiada na moje ogłoszenie, zupełnie nie wiem, co robię źle, Ludzie mają ogromne oczekiwania, zapominają chyba, w jakich czasach żyjemy — to tylko niektóre stwierdzenia wygłaszanie przez sfrustrowanych szukaniem kompetentnego pracownika pracodawców. Rzeczywiście — znalezienie znakomitego pracownika nie jest wcale łatwe. Na szczęście, nie jest także niemożliwe. Pierwszym krokiem do sukcesu powinno być stworzenie dobrego ogłoszenia o pracę.

Udana rekrutacja zaczyna się od dobrego ogłoszenia

Ogłoszenie w sprawie pracy jest pierwszą linią kontaktu z potencjalnym pracownikiem. A pierwszego wrażenia nie da się zrobić ponownie! Aby ogłoszenie przyniosło oczekiwane rezultaty, powinno nie tylko zaprezentować firmę i stanowisko, ale również zaciekawić przeglądającego.

Co musi się znaleźć w ogłoszeniu o pracę?

Aby umieścić w ogłoszeniu wszystkie istotne dla kandydatów informacje, warto wiedzieć… na czym tak naprawdę im zależy. Skuteczną wskazówką będą wnioski z badania przeprowadzonego przez LinkedIn.. Po przedstawieniu 450 badanym przykładowego opisu stanowiska pracy, poproszono ich o wyróżnienie części, które uważali za pomocne, atrakcyjne lub które sprawiłyby, że byliby bardziej skłonni do aplikowania. Co się okazało?

Najważniejszymi dla badanych częściami ogłoszenia były te dotyczące wynagrodzenia, zakresu obowiązków i wymaganych kwalifikacji.

Czytając opis stanowiska pracy, kandydaci chcą wiedzieć przede wszystkim, ile zarobią, jaką pracę będą wykonywać, i czy mają realne szanse, aby zdobyć posadę, czy też nie.

Najmniej ważne dla kandydatów okazały się: opis firmy, jej historia i misja. Tworząc ogłoszenie, zamknij ten akapit w kilku krótkich zdaniach.

Jak napisać ofertę pracy — praktyczne porady

Tworząc ogłoszenie o pracę, postaw na autentyczność. W czasach masowej kultury, powtarzalności i coraz więcej osób docenia szczery, niesztampowy przekaz.

Jak wykorzystać tę radę w praktyce?

Aby ogłoszenie przyniosło oczekiwane rezultaty, unikaj sztampowych określeń:

  • oferujemy pracę w młodym dynamicznym zespole,
  • oferujemy atrakcyjne wynagrodzenie,
  • mamy wieloletnie doświadczenie w sprzedaży,
  • oferujemy usługi najwyższej jakości.

Zamiast używać powyższych określeń możesz napisać:

  • (wstaw nazwę swojej firmy) zatrudnia obecnie 20 pracowników. Uwielbiamy to, co robimy. Dlatego szukamy osoby, dla której praca w (tutaj wstaw nazwę branży) także jest pasją;
  • w zależności od doświadczenia oferujemy wynagrodzenie w wysokości (tutaj wpisz widełki);
  • pracujemy w centrym miasta. Dojedziesz do nas tramwajem numer … i autobusem numer … ;
  • pracując u nas, dostaniesz pakiet benefitów: prywatą opiekę medyczną, kartę sportową, dostęp do e-booków.

Ciekawą praktyką, która zwiększy autentyczność ogłoszenia i skróci dystans pomiędzy pracodawcą a kandydatem, może być także napisanie opisu firmy przez jej właściciela. Mógłby on brzmieć np. tak:

Cześć! Jestem Zosia, właścicielka biura księgowego Asset. Poszukuję do swojego zespołu doświadczonego księgowego, wyspecjalizowanego w obsłudze spółek z o.o.

Pamiętaj, że taki opis najlepiej sprawdzi się wtedy, jeśli kultura pracy w Twojej firmie jest raczej luźna i nieformalna.

Kluczowe z punktu widzenia kandydata informacje umieść na górze ogłoszenia. Skoncentruj się na roli, a nie na firmie: poinformowanie kandydatów o tym, co dla nich oznacza, pomaga im zdecydować, czy warto poświęcić na nią swój czas.

Jak wykorzystać tę radę w praktyce?

W poprzednim akapicie informowaliśmy, jakie informacje są najbardziej istotne z punktu widzenia pracownika. Tworząc ogłoszenie, zadbaj o to, aby znajdowały się jak najwyżej i/lub były jak najlepiej wyeksponowane, np. poprzez pogrubioną czcionkę.

Zadbaj także o to, aby nagłówek przyciągnął uwagę. To właśnie on zdecyduje, czy potencjalny pracownik zapozna się z treścią ogłoszenia.

Jak wykorzystać tę radę w praktyce?

Aby zainteresować czytelnika, w górnej części ogłoszenia umieść przyciągające uwagę hasło. Idealnie, aby wyróżniało się także graficznie, np. kontaktowym kolorem czy grubszą i większą czcionką. Oto przykład użycia takiego hasła.

przykład ogłoszenia o pracę mbank

Źródło: pracuj.pl

Użyj tonu, który odzwierciedla kulturę pracy w Twojej firmie.

Jak wykorzystać tę radę w praktyce?

  • Rekrutujesz pracownika do korporacji? Używaj oficjalnego, formalnego języka.
  • Szukasz osoby do firmy o swobodnej kulturze organizacyjnej? Możesz pozwolić sobie na bardziej potoczny, żartobliwy język. Pamiętaj jednak, aby nie przekraczać granic dobrego smaku.

Gdzie zamieścić ogłoszenie o pracę?

Idealne miejsca do umieszczenia ogłoszenia o pracę, to miejsca… w których potencjalny kandydat ma największą szansę się z nimi zetknąć.

  • Szukasz osoby do pracy w sklepie spożywczym? Umieść ogłoszenie na drzwiach wejściowych i przy kasie. Powieś je również na osiedlowej tablicy ogłoszeń.
  • Chcesz zatrudnić pracownika do działu marketingu? Zamieść ogłoszenie w branżowych grupach w mediach społecznościowych oraz na portalach typu LinkedIn, Goldenline i pl
  • Poszukujesz freelancera — podwykonawcy? Zajrzyj na useme.me czy pl.
  • Jeśli poszukujesz pracownika innej profesji (np. krawcowej, trenera personalnego, opiekunki do dzieci), zastanów się, gdzie najczęściej bywają takie osoby, jakie portale internetowe przeglądają, na jakie grupy na portalach społecznościowych zaglądają najczęściej.

Wzór ogłoszenia o pracę

Uniwersalny wzór świetnego ogłoszenia o pracę nie istnieje. Dobre ogłoszenie powinno być bowiem dostosowane do specyfiki branży i grupy docelowej. Winno także podkreślać unikalne zalety pracodawcy i trafiać w konkretne oczekiwania potencjalnych kandydatów. Poniżej prezentujemy ogłoszenia, które zdobyły nagrody i wyróżnienia w skierowanym do pracodawców konkursie EB Kreator.

przykładowe ogłoszenie konkurs EB

Popularne błędy przy tworzeniu ogłoszeń o pracę — sprawdź, czego unikać

Jedno jest pewne — zdecydowanie lepiej uczyć się na cudzych błędach niż samodzielnie je popełniać. Na co uważać, tworząc ogłoszenie o pracę?

  • Aby ogłoszenie o pracę przyciągnęło właściwych kandydatów, dobrze przemyśl jego treść i formę. Pisanie anonsu „na kolanie” to jeden z najczęstszych błędów pracodawców. Niestety, za takie niedopatrzenia przedsiębiorcy płacą… miernym odzewem.
  • Zbyt długie ogłoszenie zanudzi czytającego, zbyt krótkie nie dostarczy wszystkich potrzebnych informacji. Idealne powinno mieć od 500 do 700 słów.
  • Uważaj na proporcje. Jeśli pomiędzy listą obowiązków a listą korzyści będzie duża dysproporcja, istnieje ogromna szansa, że kandydat zrezygnuje z wysłania CV. Dlaczego? Duże rozbieżności podświadomie sugerują, że pracodawca będzie dużo wymagał, oferując niewiele.
  • Nigdy nie zamieszczaj w ogłoszeniach informacji, które mogą dyskryminować kandydatów ze względu na płeć, wiek, orientację seksualną, narodowość czy wyznawaną religię.
  • Przed publikacją ogłoszenia, sprawdź, czy nie zawiera błędów i literówek. Możesz także dać je do przeczytania współpracownikowi czy małżonkowi.

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zarejestruj się