Klient nie płaci na czas? – 5 rzeczy, które możesz zrobić już dziś

Jak myślisz, jaki procent polskich przedsiębiorców otrzymuje płatności za wystawione faktury na czas? Większość? Połowa? Poprawna odpowiedź to 10 procent. 10 procent, czyli jedynie 1 na 10 przedsiębiorców nie czeka na przelewy. Mimo tego, że statystyka stoi przeciwko Tobie, nie jesteś bezradny. Poznaj 5 trików jak zwiększyć terminowość płatności za wystawione faktury. 

Sztuczka #1 – Zawieraj pisemne umowy

Nie ma to jak umowa zawarta czarno na białym. Chociaż umowa zawarta ustnie jest równie wiążąca co umowa pisemna, zasady współpracy najlepiej zawrzeć na piśmie. Dlaczego? Pisemna umowa pozwoli na ustalenie zasad i warunków współpracy oraz jest fizycznym dowodem na to, że współpraca w ogóle miała miejsce. Niby tylko “świstek”, ale ma też funkcję psychologiczną. Nie uważasz, że ciężej zerwać coś, co zostało podpisane, niż coś, o czym była mowa przy kawie? Sądy też tak uważają. 

Co powinno znaleźć się w umowie:

  • Zakres zlecenia – Żeby nie było, że klient nagle chcę więcej pracy za tę samą cenę…
  • Cena – Żeby nie było, że ktoś niby spodziewał się, że będzie taniej…
  • Sposób lub forma płatności – Żeby nie było, że ktoś niby nie wiedział, że miało być przelewem…
  • Termin płatności – Żeby nie było, że ktoś niby nie pamiętał, że to już dziś…

Sztuczka #2 – Od początku motywuj do spłaty

Jeszcze przed wystawieniem faktury możesz spróbować zmotywować kontrahenta do jej terminowego opłacenia. Jest na to kilka sposobów, które nie mają nic wspólnego z niespodziewanymi wizytami straszących panów w ciemnych okularach słonecznych. Wręcz przeciwnie, spróbuj wywołać u kontrahenta chęć terminowej zapłaty faktury! 

Jest na to kilka sposobów:

  • Skonto – Czyli rabat za wczesną zapłatę faktury. Nie ma to jak obietnica oszczędności. 
  • Rabat retro – Czyli rabat retrospektywny, a więc rabat, którego udzielisz, gdy faktura zostanie opłacona w terminie. Może to być albo rabat na aktualną fakturę, albo rabat na kolejną, jeśli kontrahent zdecyduje się na dalszą współpracę. 
  • Raty – Wysokie kwoty na fakturach mogą przerażać kontrahentów. Zamiast długiego terminu płatności zaproponuj rozłożenie należności na kilka mniejszych rat. 
  • Etapy płatności – To bardziej zaawansowany rodzaj płatności ratalnej. Zamiast regularnych rat, wyznacz etapy projektu. Gdy dotrzesz do końca jednego etapu, kontrahent musi zapłacić część faktury, zanim rozpoczniesz pracę nad następnym etapem projektu. 
  • Faktura pro forma – Czyli faktura wystawiona z góry. Może być powiązana ze skontem. Trochę bardziej agresywna forma zabezpieczenia, ale może też mieć charakter motywacyjny. W końcu kontrahent także ma pewność, że usługa zostanie wykonana, skoro za nią zapłacił.

Jak zmotywować kontrahenta do terminowej spłaty faktury

Sztuczka #3 – Monitorowanie faktury

Wiele przedsiębiorców wysyła fakturę i czeka. Mija termin, kasy nie ma. Są za to nerwy, złość, frustracja… same negatywy. A nieraz można było temu zapobiec jednym krótkim pytaniem: “Czy przesłana przeze mnie faktura do Państwa dotarła?”

Wszyscy znamy ból pękającej w szwach skrzynki mailowej i walących się papierów na biurku. W takich warunkach niejedna wiadomość może po prostu utonąć. Prostym, niezobowiązującym pytaniem rozwiejesz wszelkie wątpliwości czy kontrahent w ogóle wie, że ma fakturę do zapłacenia. 


Nie masz czasu na ciągłe monitorowanie faktur? Mamy elastyczne rozwiązanie na problemy z płynnością – FlexKapitał.

Zgłoś się na darmową konsultację i dowiedz się, czy FlexKapitał pasuje do Twojej firmy! Po wypełnieniu formularza agent obsługi klienta Finiata odezwie się do Państwa.



Sztuczka #4 – Przypominaj o sobie

Gdy upewnisz się, że faktura dotarła przyjdzie czas na upewnienie się, że kontrahent o niej nie zapomniał. Wiele naszych klientów nam mówiło, że spóźniający się kontrahenci najczęściej nie mają złych zamiarów, tylko po prostu za dużo na głowie. Krótki telefon często rozwiązuje sprawę zaległości i przelew zostaje wykonany od razu. Dlatego wierzymy, że warto co jakiś czas o sobie przypominać. 

Wiem, że to nie powinien być Twój problem, wiem, że kontrahent powinien być wystarczająco zorganizowany i pamiętać o swoich należnościach… ale niestety nie żyjemy w bajce. Dlatego stwórz harmonogram przypomnień. Może jedno, wysłane dzień przed minięciem terminu płatności wystarczy, może powinieneś dodać wiadomość tydzień przed terminem. To, jak często będziesz kontaktował się z kontrahentem, to Twoja decyzja. 

Jak najskuteczniej odświeżyć pamięć klientowi? Nie zapomnij dodać kilku szczegółów do wiadomości przypominającej:

  • Zakres zlecenia
  • Numer faktury
  • Kwota należności
  • Data wystawienia faktury
  • Termin płatności
  • Forma płatności

Wtedy już wszystko powinno być jasne.

Co powinno się znaleźć w przypomnieniu o terminie płatności?

Sztuczka #5 – Nie bój się!

Wielu przedsiębiorcom brakuje asertywności w negocjacjach. A to właśnie ta cecha jest wyjątkowo ważna, gdy stajesz twarzą w twarz ze spóźniającym się klientem. Pamiętaj: nie bój się. Nie wstydź się. Pytając o zapłatę nie jesteś żebrakiem, terminowa spłata faktury Ci się należy. Umówiliście się z kontrahentem. Ty wywiązałeś się z umowy, teraz pora na klienta. 

Gdy tylko minie termin a płatność nie znajdzie się na Twoim koncie, skontaktuj się z kontrahentem. Telefon to dobry sposób, aby w miły, ale konkretny sposób przypomnieć o płatności. Nie obarczaj nikogo winą, nie groź odsetkami, po prostu z uśmiechem na twarzy powiedz: “Chciałem się upewnić, że zrobili Państwo przelew. Jeśli tak – prosiłbym o potwierdzenie, gdyż będziemy interweniować w banku jeśli za 2-3 dni do nas nie dotrze, bo być może jakieś kwestie techniczne zawiniły.” Tym zdaniem możesz tylko wygrać. Albo otrzymasz potwierdzenie przelewu i masz spokój, albo klient się przyzna, że jeszcze przelewu nie zrobił. Warto wtedy wyciągnąć od niego deklarację, kiedy przelew nastąpi. 

Jeśli po kilku dniach nadal nie otrzymasz przelewu, ponów kontakt. Nie przerywaj kontaktu, aż na koncie znajdą się pieniądze. Jeśli mimo zapewnień klienta pieniądze nadal nie znajdą się na Twoim koncie, czas na bardziej drastyczne metody. Dowiedz się tu, czym jest wezwanie do zapłaty i jak je przygotować. 

Sztuczka #6 – Zdobądź czas – Skorzystaj z FlexKapitału!

Windykacja i bieganie za pieniędzmi z wystawionych faktur bywa stresujące, szczególnie wtedy, gdy opóźnienia w płatnościach chwieją płynnością finansową firmy. W takim przypadku zewnętrzne finansowanie to prawdziwa ulga, a nieraz nawet ratunek dla firm z notoryczne spóźniającymi się klientami. 

Osunięcia w płatnościach to najczęstszy powód, dla którego nasi klienci korzystają z FlexKapitału, czyli z elastycznej, odnawialnej linii finansowej, którą otrzymasz 100% online w ciągu 24 godzin. 

Nie ważne na co potrzebna jest Ci gotówka, po przyznaniu gwarantowanej linii finansowej możesz wypłacać środki, a znajdą się one na Twoim koncie w kilkanaście minut. 

  • Gwarantowana na 6 miesięcy linia do 50.000 zł 
  • Szybki proces rejestracji online, bez zbędnej papierologii
  • Elastyczne wypłaty w 15 minut
  • Niski koszt finansowania w wysokości 1,43% (po odliczeniu podatku) od wykorzystanej kwoty w skali miesiąca

Dowiedz się więcej o FlexKapitale na https://www.finiata.pl/.


Opóźnienia w płatnościach to najczęstszy powód, dla którego klienci wybrali nasze elastyczne rozwiązanie na problemy z płynnością – FlexKapitał.

Zgłoś się na darmową konsultację i dowiedz się, czy FlexKapitał pasuje do Twojej firmy! Po wypełnieniu formularza agent obsługi klienta Finiata odezwie się do Państwa.


Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zarejestruj się