Pieniądze to nie wszystko – Jak zdobyć i motywować pracownika?

Zmotywowany pracownik to prawdziwa kopalnia złota dla twojej firmy. Liczne badania sugerują, że pracownik, który chętnie wykonuje swoją pracę jest bardziej zaangażowany w swoje zadania, a tym samym wykonuje je w bardziej staranny sposób i jest bardziej lojalny wobec swojego pracodawcy. Jeśli teraz myślisz, że nie stać twoją firmę na podwyżki, to mamy dobrą wiadomość: na szczęście w motywacji pracownika liczą się nie tylko pieniądze. Owszem, stabilność finansowa to podstawa, ale istnieje wiele możliwości do pozapłacowej motywacji swoich pracowników.

Co to jest motywacja? – Różnica między motywacją wewnętrzną a zewnętrzną

Warto poświęcić chwilę na zrozumienie, czym tak naprawdę jest motywacja. Definicja motywacji według encyklopedii PWN: 

motywacja [łac.], psychol. proces regulacji psychicznych, nadający energię zachowaniu człowieka i ukierunkowujący je; może mieć charakter świadomy lub nieświadomy.

Ujmując to w bardziej codzienny sposób, motywacja to chęć podjęcia się jakiegoś zadania a także proces nadający zachowaniu człowieka jakiś cel lub kierunek. Motywacja może być wewnętrzna, czyli np. spowodowana faktem, że pewne rzeczy nas po prostu cieszą lub sprawiają nam przyjemność. Z drugiej strony istnieje także motywacja zewnętrzna, czyli taka, która pojawia się wraz z zewnętrznym wpływem. Na przykład z perspektywy jakiegoś wynagrodzenia, awansu lub premii. 

Fakt, że wychodzisz w sobotę z domu na drinka lub na mecz piłki nożnej wynika z motywacji wewnętrznej. Po prostu sprawia Ci to przyjemność, więc wkładasz wysiłek, aby przemieścić się z domu do baru lub na stadion. Siedząc po godzinach w biurze najczęściej wynika z motywacji zewnętrznej. Jak nie będziesz siedział, to nie załatwisz jakiejś ważnej sprawy, nie zamkniesz kontraktu, z którym wiąże się duża suma pieniędzy, albo nie dostaniesz awansu. 

Z punktu widzenia kierownika zespołu, ta wiedza jest bardzo przydatna. Zewnętrzna motywacja pracowników, owszem, wpłynie pozytywnie na wyniki firmy. Ale to ta druga, wewnętrzna motywacja, jest tą, którą na stałe powinieneś budować w swoim zespole.

Entuzjazm zawsze przekłada się na motywację zespołu

Nie ma lepszego powodu do pracy niż szczera chęć. Pomyśl, jak długo zabierasz się do czegoś, co musisz zrobić, a ile czasu i poświęcenia idzie w coś, co po prostu zrobić chcesz? Właśnie dlatego warto jest inspirować pracowników do pracy, a nie tylko obiecywać nagrody. Aby “musisz iść do pracy” zamieniło się w “chcesz iść do pracy”. Entuzjazm wśród pracowników możesz wzbudzić stosując tak zwane środki zachęty lub środki perswazji. 

Środki zachęty – czyli metoda marchewki: Jak sama nazwa wskazuje mają one zachęcić pracownika do wykonania danego zadania. Przykładowe środki zachęty to na przykład perspektywa nagrody (niekoniecznie materialnej), możliwość rozwoju osobistego bądź zawodowego, możliwość awansu lub po prostu prestiż.

Środki perswazji: Mają przekonać pracownika do wykonania zadania, na przykład za pomocą negocjacji, nakłaniania lub sugerowania. Wywołują one zdecydowanie niższy entuzjazm wśród pracowników niż środki zachęty.

Unikaj jak ognia: Metoda kija: Wszelkie środki przymusu, groźby, kary, naciski lub szantaż emocjonalny nie powinny mieć miejsca w zdrowym, profesjonalnym otoczeniu. Owszem, pracownik być może zabierze się za pracę, ale nie spodziewaj się, że włoży w nią tyle energii, co jego kolega, który po prostu chce wykonać zadanie. Ponadto taki pracownik prędzej czy później będzie miał dosyć nacisków i po prostu odejdzie z przedsiębiorstwa. Zamiast wywołać motywację co najwyżej zepsujesz swojej firmie opinię.


Wyprzedzaj konkurencję tydzień po tygodniu! – Subskrybuj darmowy newsletter



Jak zmotywować pracownika do pracy? Bądź dobrym szefem!

Co to tak naprawdę oznacza “być szefem”? Dla zbyt wielu “szefów” znaczenie tego określenia jest nadal synonimem przydzielania zadań, a nie bycie liderem zespołu. Szef powinien przede wszystkim zarządzać zasobami ludzkimi.

Chyba każdy z nas miał w pewnym momencie swojego życia złego szefa. Przypomnij sobie jak to było, gdy zasypywał cię poleceniami, zadaniami, wymaganiami, a słowo “dziękuje” nawet nie przeszło mu przez gardło. Ba, jeszcze rzucił wrednym komentarzem albo obciął pensję. Czy warto było pracować dla kogoś takiego? Podejrzewam, że nie. Dlatego nie bądź szefem, którego nie chciałbyś sam mieć.

Motywacja pracownika przez szacunek i wsparcie – cechy prawdziwego lidera

Często samo słowo podziękowania lub krótka pochwała pracownika ma wpływ na jego motywację. Staraj się krytykę wypowiadać w sprawiedliwy i przede wszystkim produktywny sposób. Jeśli uważasz, że pracownik pracuje zbyt wolno, zamiast obwiniać go o lenistwo, porozmawiaj z nim. Spytaj, czy ma jakiś problem i jak możesz pomóc mu go rozwiązać. “Czy coś cię blokuje w pracy?” albo “Co mogę zrobić, żeby pomóc ci się bardziej skoncentrować?” Zaproponuj wsparcie i słuchaj, co twój pracownik ma do powiedzenia. Nikt nie da ci lepszych wskazówek jak poprawić jego wydajność niż sam pracownik.

Nie zapominaj także o uświadamianiu pracownikowi, że jego wkład w firmę owocuję jej wynikami. Przypominaj, ale także tłumacz, jak jego rola wgrywa się w cały skład firmy i jak jego praca wpasowuje się w zespół. Poczucie należności do wspólnoty dodatkowo dodaje motywacji. Z czystej sympatii wobec kolegów i koleżanek, ale także z poczucia stabilności. Będąc częścią czegoś większego, czujesz się mniej łatwy do zastąpienia. 

Rozwój – korzyści nie tylko dla pracownika

Warto również inwestować w osobisty i profesjonalny rozwój swoich pracowników. Nowe zadania i wyzwania wyrwą pracownika z toku rutyny, a nowo poznane umiejętności będzie mógł wykorzystać w pracy, czyli na korzyść twojej firmy. Jeśli udało ci się wzbudzić w nim lojalność, nie musisz się martwić, że wyszkolisz pracownika po to, żeby zaraz poszedł do innej firmy. Szkolenia, warsztaty, dofinansowanie książek na dany temat lub po prostu dodatkowy wolny czas na zajęcie się nauką czegoś nowego, to stosunkowo mały koszt, który na pewno pozytywnie odbije się na motywacji twoich pracowników.

Pomysły na pozapłacową motywację pracowników w firmie

Według obserwacji naukowych pozapłacowa motywacja pracowników ma ogromny wpływ na ich wydajność i działa korzystnie dla całej firmy. Jednak tylko wtedy, gdy płaca podstawowa jest zapewniona. Najlepsze wyniki można osiągnąć kombinując ze sobą motywację płacową (np. podwyżki, premia lub po prostu dobra pensja) i motywację pozapłacową.

Mam kilka pomysłów na takie sposoby motywacji:

  1. Więcej urlopu – Więcej dni wolnych oznacza, że twoi pracownicy będą bardziej wypoczęci, bardziej zadowoleni i tym samym bardziej wydajni.
  2. Wycieczki – Spotkania poza pracą łączą ludzi ze sobą i pogłębiają emocjonalną więź zespołu. Lepiej się pracuje w zgranym zespole, z ludźmi, których się lubi.
  3. Czas na rozwój osobisty – Zaproponuj, żeby Twój pracownik mógł sam się szkolić w czasie pracy. Wydziel mu przykładowo 2 godziny w tygodniu na rozwój osobisty.
  4. Warsztaty – Nie muszą być one prowadzone przez drogą firmę coachingową! W firmie często znajdują się osoby z przeróżnymi umiejętnościami. W dodatku Internet to kopalnia wiedzy a wiele materiałów szkoleniowych znajdziesz tam za darmo.
  5. Komfortowe warunki pracy – Zapewnij pracownikom komfortowe miejsce pracy i motywuj do tego, żeby utrzymywali je w porządku. Nie musi to być zaraz remont biura, może zacząć się od podkręcenia kaloryfera albo postawienia wentylatora.

Skąd wziąć pieniądze na płacową motywację pracowników?

Wspominałam już, że najlepsze efekty w motywacji pracowników osiągniesz kombinacją pozapłącowych i płacowych środków. Nierzadko przedsiębiorstwa znajdują się w sytuacjach, w których zwyczajnie nie można sobie pozwolić finansowo na podwyżki lub premie dla pracowników. Tak zatacza się koło niefortuny: pracownik jest niezadowolony, nie stać cię na płacowe metody motywacji, pracownik ociąga się z pracą, firma zarabia jeszcze mniej pieniędzy, pracownik dalej niezadowolony, ty niezadowolony, wszystko trafia szlag. Jak przełamać złą passę?

Zawsze można skorzystać z zewnętrznego finansowania dla firm. Dobrym rozwiązaniem na pozyskanie środków jest na przykład nowy produkt Finiata – FlexKapitał. To linia kapitałowa, dzięki której w ciągu 15 minut otrzymasz środki na potrzebne wydatki, np. koszty rekrutacji, koszty szkoleń albo team eventy.

 


Biznes w pigułce – Subskrybuj nasz darmowy newsletter


Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zarejestruj się