Pieniądze to nie wszystko – Jak zdobyć i motywować pracownika?

Zmotywowany pracownik to prawdziwa kopalnia złota dla twojej firmy. Liczne badania sugerują, że pracownik, który chętnie wykonuje swoją pracę jest bardziej zaangażowany w swoje zadania, a tym samym wykonuje je w bardziej staranny sposób i jest bardziej lojalny wobec swojego pracodawcy. Jeśli teraz myślisz, że nie stać twoją firmę na podwyżki, to mamy dobrą wiadomość: na szczęście w motywacji pracownika liczą się nie tylko pieniądze. Owszem, pensja to podstawa, ale istnieje wiele możliwości do pozapłacowej motywacji swoich pracowników.

W pierwszej części tekstu chcę przytoczyć kilka wskazówek na temat rekrutacji pracownika. Zmotywowanego od początku kandydata znacznie łatwiej jest utrzymać w pozytywnym nastawieniu do pracy. W drugiej części zaś chcę podsunąć ci kilka pomysłów na ciągłą motywację zatrudnionych przez ciebie osób.

Jak pozyskać zmotywowanego pracownika?

Podstawą dobrej współpracy z pracownikiem jest to, że ma on odpowiednie umiejętności, ale także tak zwany “cultural fit”, czyli, że po prostu pasuje do zespołu. W idealnym przypadku szukasz kogoś, kto chce się w Twojej firmie spełnić i rozwijać zawodowo. Warto pamiętać o tym już podczas pisania oferty o prace.

Ogłoszenie o pracę na wagę złota

Nierzadko widzę “oferty” w mediach społecznościowych, które składają się z kilku słów: “Szukam pracownika, XY zł/h, szczegóły na priv.” Z jednej strony taki wpis może wzbudzić zaciekawienie. Jednak bardziej prawdopodobne jest to, że czytający odbierze taki post jako mało profesjonalny. Pomyśl szczerze, odpowiedziałbyś na coś takiego? Czy prędzej obawiałbyś się, że jaka forma oferty o pracę taka i praca, szybka, niepoukładana, mało profesjonalna, tania.

Nie podawanie szczegółów na temat miejsca zatrudnienia, wymaganych umiejętności lub doświadczenia poza tym dodaje tobie pracy. Ryzyko, że zgłoszą się kandydaci, którzy nie nadają się na dane stanowisko, jest w tym przypadku o wiele większa.

Zamiast napisanego na kolanie posta na portalu społecznościowym warto więc zainwestować trochę czasu w samą ofertę. Jeśli pracownik odnajdzie się w wymaganiach i zgłosi się do ciebie prawdopodobnie jest szczerze zainteresowany tym miejscem pracy. Zamiast wielu, ale za to niepasujących kandydatów, zgłosi się ich garść, która na pewno będzie bardziej zmotywowana i bardziej pasująca na stanowisko.

Oto 4 punkty, które powinny znaleźć się w ogłoszeniu:

  1. Kim jesteś i czym jest twoja firma? – Opowiedz trochę o firmie, czym się zajmuje, od kiedy istnieje, ilu ma pracowników.
  2. Kogo szukasz? – Opisz stanowisko pracy, zakres obowiązków oraz czas i miejsce pracy.
  3. Jakie umiejętności są wymagane? – Do konkretnych zadań potrzebne są konkretne umiejętności. Warto je wymienić, aby upewnić się, że kandydat ocenił, że nadaje się na dane stanowisko.
  4. Na jakich warunkach zatrudnisz pracownika? – Forma zatrudnienia jest coraz ważniejsza dla potencjalnych pracowników. Aby nie było niespodzianek, podaj formę już w ogłoszeniu.
  5. Na co może liczyć pracownik? – Postaraj się przedstawić pracownikowi powody, dla których powinien zainteresować się pracą w twojej firmie. Czy jest to stabilne miejsce pracy, czy oferujesz może wysokie zarobki albo ciągłe szkolenia, elastyczny czas pracy… wymagania są ważne, ale powinno być coś w zamian (nie tylko pensja!).

Ważne są także miejsca, w których postanowisz nadać ogłoszenie. Pomyśl, jak dotrzeć do poszukiwanej osoby. Gdzie się porusza, co czyta? Młodego freelancera grafika lepiej szukać w Internecie niż w lokalnej gazetce, natomiast murarza prawdopodobniej znajdziesz w gazetce lub urzędzie pracy.

Rozmowa kwalifikacyjna – twarzą w twarz z kandydatem

Gdy już otrzymasz zgłoszenia od kandydatów będziesz miał już mniej więcej pojęcie o tym, kto może nadawać się na wypisane stanowisko. Te osoby warto zaprosić na przynajmniej jedną rozmowę kwalifikacyjną. Bezpośrednia rozmowa z kandydatem nie tylko służy do oceny jego kwalifikacji, ale także do oceny kandydata na tle kulturowym. Jakie robi wrażenie? Czy pasuje on do firmy? Czy inni pracownicy się będą z nim rozumieć? Nieraz intuicja podpowiada nam najlepiej, z kim współpraca będzie się dobrze układać. Nie powinna ona być jednak głównym powodem dla zatrudnienia lub odrzucenia kandydata.

Kilka bezpośrednich pytań pomoże ci ocenić, czy kandydat ma potrzebne firmie umiejętności, ale także, czy będzie pasował do firmy:

  1. Dlaczego kandydat nie pracuje już w poprzednim stanowisku?
  2. Jeśli widzisz na CV przede wszystkim krótkie okresy zatrudnienia, dlaczego tak się działo?
  3. Z czego kandydat był zadowolony w poprzedniej pracy?
  4. Z czego nie był zadowolony?
  5. Jakie ma oczekiwania co do nowego stanowiska?
  6. Jeśli złapiesz dobry kontakt z kandydatem możesz zapytać też o pasje i zainteresowania poza pracą.

Jeśli uważasz, że znalazłeś odpowiednią osobę, gratulacje! Masz nowego pracownika. Teraz zaczyna się druga faza, czyli utrzymanie go na poziomie wysokiej motywacji. Wraz z czasem spędzonym na jednym stanowisku spada motywacja pracownika do swoich zadań. W pewnym momencie wkracza rutyna a z rutyną nuda. Nuda zabija wszelką motywację. Co więc zrobić, aby pracownik utrzymał świeży umysł i zadowolenie z pracy na długi czas?


Wyprzedzaj konkurencję tydzień po tygodniu! – Subskrybuj darmowy newsletter



Motywowanie pracowników – jak utrzymać wysoki poziom zaangażowania w pracę?

Co to tak naprawdę oznacza “być szefem”? Dla zbyt wielu “szefów” znaczenie tego określenia jest nadal synonimem przydzielania zadań, a nie bycie liderem zespołu. Szef powinien przede wszystkim zarządzać zasobami ludzkimi.

Chyba każdy z nas miał w pewnym momencie swojego życia złego szefa. Przypomnij sobie jak to było, gdy zasypywał cię poleceniami, zadaniami, wymaganiami, a słowo “dziękuje” nawet nie przeszło mu przez gardło. Ba, jeszcze rzucił wrednym komentarzem albo obciął pensję. Czy warto było pracować dla kogoś takiego? Podejrzewam, że nie. Dlatego nie bądź szefem, którego nie chciałbyś sam mieć.

Szacunek i wsparcie – cechy prawdziwego lidera

Często samo słowo podziękowania lub krótka pochwała pracownika ma wpływ na jego motywację. Staraj się krytykę wypowiadać w sprawiedliwy i przede wszystkim produktywny sposób. Jeśli uważasz, że pracownik pracuje zbyt wolno, zamiast obwiniać go o lenistwo, porozmawiaj z nim. Spytaj, czy ma jakiś problem i jak możesz pomóc mu go rozwiązać. “Czy coś cię blokuje w pracy?” albo “Co mogę zrobić, żeby pomóc ci się bardziej skoncentrować?” Zaproponuj wsparcie i słuchaj, co twój pracownik ma do powiedzenia. Nikt nie da ci lepszych wskazówek jak poprawić jego wydajność niż sam pracownik.

Entuzjazm – napęd rakietowy dla twojego zespołu

Nie ma lepszego powodu do pracy niż szczera chęć. Pomyśl, jak długo zabierasz się do czegoś, co musisz zrobić, a ile czasu i poświęcenia idzie w coś, co zrobić chcesz? Dlatego warto jest inspirować pracowników. Aby “musisz iść do pracy” zamieniło się w “chcesz iść do pracy”. Entuzjazm w pracownikach możesz wzbudzić stosując tak zwane środki zachęty lub środki perswazji.

Środki zachęty: Jak sama nazwa wskazuje mają one zachęcić pracownika do wykonania danego zadania. Przykładowe środki zachęty to na przykład perspektywa nagrody (niekoniecznie materialnej), możliwość rozwoju osobistego bądź zawodowego, możliwość awansu lub po prostu prestiż.

Środki perswazji: Mają przekonać pracownika do wykonania zadania, na przykład za pomocą negocjacji, nakłaniania lub sugerowania. Wywołują one zdecydowanie niższy entuzjazm wśród pracowników niż środki zachęty.

Czego powinieneś unikać, to środki przymusu, czyli groźby, kary, naciski lub szantaż emocjonalny. Owszem, pracownik być może zabierze się za pracę, ale nie spodziewaj się, że włoży w nią tyle energii, niż jego kolega, który po prostu chce wykonać zadanie. Ponadto taki pracownik prędzej czy później będzie miał dosyć nacisków i po prostu odejdzie z przedsiębiorstwa.

Rozwój – korzyści nie tylko dla pracownika

Warto również inwestować w osobisty i profesjonalny rozwój swoich pracowników. Nowe zadania i wyzwania wyrwą pracownika z toku rutyny, a nowo poznane umiejętności będzie mógł wykorzystać w pracy, czyli na korzyść twojej firmy. Jeśli udało ci się wzbudzić w nim lojalność, nie musisz się martwić, że wyszkolisz pracownika po to, żeby zaraz poszedł do innej firmy. Szkolenia, warsztaty, dofinansowanie książek na dany temat lub po prostu dodatkowy wolny czas na zajęcie się nauką czegoś nowego, to stosunkowo mały koszt, który na pewno pozytywnie odbije się na motywacji twoich pracowników.

Pomysły na pozapłacową motywację pracowników w firmie

Według obserwacji naukowych pozapłacowa motywacja pracowników ma ogromny wpływ na ich wydajność i działa korzystnie dla całej firmy. Jednak tylko wtedy, gdy płaca podstawowa jest zapewniona. Najlepsze wyniki można osiągnąć kombinując ze sobą motywację płacową (np. podwyżki, premia lub po prostu dobra pensja) i motywację pozapłacową.

Mam kilka pomysłów na takie sposoby motywacji:

  • Więcej urlopu – Więcej dni wolnych oznacza, że twoi pracownicy będą bardziej wypoczęci, bardziej zadowoleni i tym samym bardziej wydajni.
  • Wycieczki – Spotkania poza pracą łączą ludzi ze sobą i pogłębiają emocjonalną więź zespołu. Lepiej się pracuje w zgranym zespole, z ludźmi, których się lubi.
  • Czas na rozwój osobisty – Zaproponuj, żeby Twój pracownik mógł sam się szkolić w czasie pracy. Wydziel mu przykładowo 2 godziny w tygodniu na rozwój osobisty.
  • Warsztaty – Nie muszą być one prowadzone przez drogą firmę coachingową! W firmie często znajdują się osoby z przeróżnymi umiejętnościami. W dodatku Internet to kopalnia wiedzy a wiele materiałów szkoleniowych znajdziesz tam za darmo.

Komfortowe warunki – Zapewnij pracownikom komfortowe miejsce pracy i motywuj do tego, żeby utrzymywali je w porządku. Nie musi to być zaraz remont biura, może zacząć się od podkręcenia kaloryfera albo postawienia wentylatora.

Skąd wziąć pieniądze na płacową motywację pracowników?

Wspominałam już, że najlepsze efekty w motywacji pracowników osiągniesz kombinacją pozapłącowych i płacowych środków. Nierzadko przedsiębiorstwa znajdują się w sytuacjach, w których zwyczajnie nie można sobie pozwolić finansowo na podwyżki lub premie dla pracowników. Tak zatacza się koło niefortuny: pracownik jest niezadowolony, nie stać cię na płacowe metody motywacji, pracownik ociąga się z pracą, firma zarabia jeszcze mniej pieniędzy, pracownik dalej niezadowolony, ty niezadowolony, wszystko trafia szlag. Jak przełamać złą passę?

Zawsze można skorzystać z zewnętrznego finansowania dla firm. Dobrym rozwiązaniem na pozyskanie środków jest na przykład nowy produkt Finiata – FlexKapitał. To linia kapitałowa, dzięki której w ciągu 15 minut otrzymasz środki na potrzebne wydatki, np. koszty rekrutacji, koszty szkoleń albo team eventy.

 


Biznes w pigułcę – Subskrybuj nasz darmowy newsletter


Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *