Biuro w mieszkaniu – jak rozliczać, by fiskus nie miał wątpliwości?

Biuro w mieszkaniu – jak rozliczać, by fiskus nie miał wątpliwości?

 •  3 min read

Dziennik „Rzeczpospolita” poinformował, że Urząd Skarbowy utrudnia przedsiębiorcom, którzy prowadzą działalność gospodarczą w mieszkaniu rozliczanie kosztów mediów i czynszu. Jak zatem rozliczać koszty, by nie było żadnych wątpliwości?

„Rzeczpospolita” ujawniła ostatnio informacje na temat rozliczeń mieszkań w ramach działalności gospodarczej. Według dziennika: „W ostatnich interpretacjach fiskus podkreśla, że korzyści podatkowe są możliwe tylko wtedy, gdy do prowadzenia działalności mamy osobne, wyodrębnione pomieszczenie”. Problem dotyczy zatem głównie tzw. „pracowników umysłowych”, którym do pracy wystarczy jedynie biurko, krzesło i komputer, a mieszkają w kawalerce.

Stanowisko Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów zostało poproszone o komentarz w tej sprawie przez Polską Agencję Prasową. Według Pawła Cybulskiego, wiceministra finansów i zastępcy szefa Krajowej Administracji Skarbowej: „(…) wydatki na czynsz czy media ponoszone przez przedsiębiorców, którzy zarejestrowali firmę w mieszkaniu, mogą być zaliczone do kosztów pod warunkiem, że są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Przy czym przepisy nie uzależniają możliwości zaliczenia takich wydatków do kosztów podatkowych od wyodrębnienia – w dosłownym, fizycznym sensie – pomieszczenia, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza. Nie o takie wyodrębnienie chodzi”. Zdaniem resortu finansów każdy przedsiębiorca powinien wyznaczyć część mieszkania, jaka służy do prowadzenia firmy i na tej podstawie część wydatków wliczyć w koszty.

Jak rozliczać koszty mieszkania w ramach działalności, by fiskus nie miał wątpliwości?

Część mieszkania, którą chcemy przeznaczyć na biuro najlepiej określić procentowo i na tej podstawie wyliczać wydatki związane z opłatami za czynsz i media (np. woda, gaz, energia elektryczna, ogrzewanie, wywóz śmieci). Podstawą do rozliczeń powinny być faktury i rachunki przechowywane w dokumentacji księgowej.

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Zarejestruj się